Möbius - Simon Lehel Zoltán
— Ébredj!
— szólította Hang Egót, a létezés perifériájára száműzetett formát. Tudatának
részei kezdtek felépülni, de még nem állt össze az egység. Hang és a többiek,
akik hozzá hasonlóan egy másik kvantumkörnyezetből kerültek ide, segítették őt
abban, hogy magához térjen. A valóságnak, amelyben helyet kaptak, ők voltak az
első lakói. Innen bepillanthattak más világokba, és bár tudásuk meghaladta az
emberi felfogoképesség határait, amíg elhatározásra nem jutottak, képtelenek
voltak cselekvésre, amelynek lehetősége ezen állapotukban eleve korlátozott
volt. Akaratukkal magukról kellett dönteniük. Arról, hogyan folytatják a
létezést. Nem volt olyan hatás, ami választásra bírhatta volna őket. Öregedés
vagy elmúlás ebben a világban nem befolyásolta életüket. Arra, hogy milyen
alakot viseltek azelőtt, nem emlékeztek, de tudták, hogy nem innen származnak.
Ember számára végtelennek tekinthető tudásukat az ő szemszögükből a
méghatártalanabb ismeretlen terhe súlytotta.
— Nem
tudok tovább formálódni. Mi történt velem? Miért rekedtem meg ebben az
állapotban? — Egó szavaiban a félelem nem játszott szerepet. Arra a szintre
egyikőjük sem jutott el, ahol kialakult volna a kiteljesedés utáni vágy, vagy a
megszűnés lehetőségének szorongása.
— Megfontoltság
vagyok. Elsőnek érkeztem. Tudatom épülésének minden lépését újra, és újra
átgondoltam. Ahogy egyre egészebb lettem, mind nagyobb részét láttam magamnak,
annak, hogy merre haladok, és mivé válhatok. Ameddig a lehetőségeinket nem
vettük szemügyre, addig ezen a ponton nem érdemes a további fejlődésünket
eldöntenünk, mert ahogy alakulunk, úgy egyre inkább magával ragad minket az új
valónk. A tudásunk fokozatosan lemorzsolódik. Az új létformához közeledve a
fölöslegessé váló ismereteink elveszlődnek. Ha beolvadunk ebbe a létezésbe, eggyé
válunk az itteni tényezőkkel, és itt öltünk testet, már nem leszünk képesek
megőrizni az elménk összetettségét. Az itteni anyag, és ennek a világnak a meghatározói
nem teszik lehetővé a multiverzális érzékelést. Mostani tudásunk nagy része
ösztönös, árad a mindenségből. Ráérzünk, és könnyen megértünk olyan dolgokat, amelyeket
az ittenivé alakítható életformánkkal sosem tudnánk elemezni és értelmezni. És
kár lenne lemondani a még fel nem fedezett lehetőségeinkről egy elhamarkodott
döntés miatt.
— Ha
átváltoznánk, csak a lényünk magja maradna meg. Mindent elfelejtenénk, és új
személyiségünk alakulna ki. Sokkal szűkebb tudati keretek közé szorulnánk —
szólalt meg Hang.
— Új
élet lenne. Benne vágyakkal, amelyek
befolyásolnának, de egyben örömet is szereznének — kezdett bele Remény a materializálódás
útjának kifejtésébe —, és mindamellet, hogy most nem jelent számunkra mást,
mint lehetőságet, tudjuk, hogy az érzés létezik. És nem fog minket gyötörni a
tudat, hogy mit vesztettünk, mert nem fogunk erre emlékezni.
— Jelenlegi
döntésünket nem befolyásolja az emlékeink és pillanatnyi tudásunk elvesztésének
ténye, vagy a gyötrelem, amivel járhat. Megjósolhatatlan, hogy abban a formában
mit élünk meg — válaszolta Ésszerűség. — De, ahogy Megfontoltság mondta, csak
most van lehetőségünk a kontinuumon túlra tekinteni, és komplexebben elemezni.
A véleményed a többiek álláspontjával együtt fog bennünnket döntésre sarkallni.
— Már
most sem emlékszünk arra, hogy kik voltunk, és nincs jelentősége sem. Megfigyeléssel
bővíthetjük ismereteinket, és több tudás függvényében másként vélekedhettünk, mint
pillanatnyilag. Jelenleg egyetlen akaratunk van, hogy válasszunk. Mert ebben a
formában mást nem tehetünk. Akarattal rendelkező gondolatok vagyunk, akik most
szűrve látjak önmagukat és
a világmindenséget — fűzte hozzá Mérlegelés.
— Milyen
lehetőség merült még fel? — kérdezte Egó,
aki kezdett ráhangolódni a többiekre, miközben állandóan áramoltak át rajta az
ismeretek, amelyekből megértette a környezetet, és tisztán látta az anyagi
élethez vezető utat, ami nem volt számukra primitívebb létezési forma, csupán
egy lehetőség, ami ugyanannyit jelentett nekik, mint az összes többi változat,
beleértve a még felfedeztelen egzisztencialitásokat is.
— Megfigyelés
— válaszolta Hang. — Láthatjuk, hogy
más verzumokban mi történik, megérthetjük paramétereiket és fizikai sajátságaikat.
Vannak hasonlóak és eltérőek. Csak ebben a formában vagyunk erre képesek.
Többet látunk és értünk test nélkül, de képtelenek vagyunk hatást gyakorolni a környezetünkre.
Nem rendelkezünk teremtő erővel. Észleljük a korlátainkat, és képtelenek vagyunk
átlépni a dimenzióink határain.
— Mert így
akartuk vagy akarták valakik — jelentette ki Ésszerűség.
— Nekünk
most a miért nem számít. Nem vagyunk
behatárolva az időtől, mint ott, az a kvantumállapot —, és Megfontoltság ráterelte a figyelmet az
egyik létező valóságra. — Ez nagyon kényelmes így, hogy nálunk nincs idő. A
tervben ennek is benne kellett lennie, hogy segítse a célt, mégpedig azt, hogy
minden egyéb befolyásoló tényezőtől függetlenül dönthessük el, hogyan legyen
tovább. Csak még nem tudjuk, hogy mi lehet a másik alternatíva.
— Ezért
volt jó, hogy nem változtunk egyből idevaló lényekké. Ráérünk vele később is —
Egó megerősítette magában az átváltozás döntésének késleltetését, amin a
többiek már nem gondolkoztak.
— Miért
pont azt nézzük — tette fel a kérdést Ésszerűség —, amikor sok ehhez hasonló
verzum van itt? És egyikben sincs idő, akár csak itt?
— Hát
éppen ezért — mondta Hang —, mert hasonló verzumokban nem találunk más módot,
mint itt, ezért kell egyéb eshetőségeket olyan helyen kutatnunk, ami különbözik
ettől a létezéstől.
— Ahogy
az idő az ott élőknek meghatározó, úgy az a mi változásunknak is gátat szabhat,
amennyiben az ottani létezésbe kívánnánk formálódni. De ne vessünk el egy
potenciális lehetőséget csak azért, mert nem vizsgáljuk meg jobban – mondta Mérlegelés.
— Sok
érdekes folyamat játszódik le abban a verzumban az elejétől a végéig — fűzte
hozzá Remény. — A kezdetén az egész sűrű és egyforma. A vége felé tág, ritka,
és sokféle. A közepe tele van nyüzsgéssel. Előbb létrejött az anyag, aztán
később élet alakult ki benne, a létezés ottani formája. Mi is affélék lennénk,
ha úgy döntenénk, hogy itt vagy valamelyik hasonló régióban akarnánk formát
ölteni.
— Csak
oda nem mehetünk — vonta le a következtetést Ésszerűség az addig összegyűjtött ismeretek alapján —, az idő gátat szab nekünk.
— Hogy
kell belenézni? — kérdezte Egó, mert képtelen volt megfigyelni.
— Csak
fókuszálj az idő egyik pontjára, és meglátod a pillanatképet, majd egy másik
pontra, és látni fogod az időbeli változást — mondta Hang.
— Igen,
de így nem látjuk a folyamatokat —
panaszkodott Megfontoltság —, ki kell találnunk, hogyan figyelhetjük meg az
események végbemenetelét.
— Már
látom. Nem csak a pillanatot, hanem az eseményeket is. Mozgatni kell a fókuszt
az idő vonalán — Egó, ha lettek volna érzelmi adottságai, akkor kitörő örömmel
fogadta volna felfedezését, de egy szentimentalitásra már képes létállapotban
nem állt volna rendelkezésére az idő megfigyelésének képessége.
— Nekem
is sikerült — mondta Remény. — És milyen érdekes, amit észrevettem. Az ottélők
nem máshonnan kerültek oda, hanem egyenesen ebbe a verzumba lettek teremtve.
Tudattal rendelkeznek, akár csak mi, ha itt akarnánk élni, de más módon. Mi ide
kerültünk, és azon elmélkedünk, hogy változzunk-e testtel rendelkező lényekké.
Ők pedig formálva lettek és új tudatot kaptak. Valakitől...
— Biztos
nem tőlünk — állította Ésszerűség —, mert minket meggátol az idő, amiben ők
léteznek. Csak saját magunk felől rendelkezünk, és csak bizonyos kereteken
belül. Kell lennie olyan lénynek, akit a tér és idő egyaránt nem befolyásol,
aki mindezek fölött áll.
— Talán
tudtunk róla — mondta Hang.
— Ha
mindenek felett áll — folytatta Egó —, sem idő, sem tér, sem egyéb erők nem
szabnak neki gátat, akkor állandóan mindenhol és mindenkor jelen van. A mi
környezetünkben is.
— Minden tudásunkat
egybevetve logikus a felvetés — mondta Megfontoltság —, és figyelembe véve az
új ismereteket, egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy megtudjuk, milyen más lehetőség
vár még ránk. Az emberekre hat az idő. Elmúlnak. Fizikai testük elenyészik. Mi
történik a tudatukkal és akaratukkal?
— A
lényük, eszenciájuk elhagyja azt a létezést. Kiszabadulnak az idő korlátai
közül, és az életüket más kvantumállapotban folytatják, de jelenlegi
helyzetünkből nem látok ettől messzebb. Számunkra azok a dimenziók már nem
megfigyelhetőek. Túlhaladják a létezés azon fokát, amit mi képviselünk —
Mérlegelés tovább gondolkozott azon, hogy ha az emberi létformák képesek a „töprengés entitásai” számára az élet ismeretlen
lehetőségeire-, lépcsőfokára lépni, akkor vajon nem az lenne-e a megoldás, ha
inkább ők is testet öltenének, és megvárnák, amíg valamilyen formában hozzájuk
is szólna a mindenható lény, aki az embereknek megengedte, hogy a végtelen
számukra már ismeretlen határain túlra juthassanak? Itt az időtlenben vagy az
idő fogságában? Melyik döntés lenne megfelelőbb? Illetve adatik-e más lehetőség
számukra, mint ami eleve adott volt, és ha nem, akkor mi értelme van ennek a
megismerésnek, ha, amennyiben testi lényekké formálódnak, amúgy sem vihetnek
magukkal a mostani tudásukból semmit.
Az entitások, mint egy nagyobb egész darabjai,
megfigyeltek, elemeztek, külön-külön és összedolgozva, időtlenül, számukra
minden egyszerre történt, az ő szemszögükből nem volt előbb, sem utóbb, a
gyarapodó tudásuk akár a hagyma héjai rakódtak egymásra, és egyszerre
jelentették ugyanazt az egészet, csak ahogy egyre több lett a réteg, úgy egyre
nagyobb az egész. Egyszerre volt a minden és a semmi, a legapróbb gondolatuktól
a legvégsőbb következtetésükig.
A vizsgált kontinuumban megfigyelték az időt még annak
kezdete előttről, egészen azon túlig, hogy végetérjen. Oda és vissza
fókuszáltak a pillanatokra. Elemezték a nagy egészet és a legkisebb porszemet.
Már kívülről ismerték az összes atomot, azt, hogy milyen molekulákká alakultak
más elemekkel, mikor bomlottak szét a kötések, melyik csillag mennyi energiát
termelt, a fekete lyukak mennyit faltak fel a térből. Minden mindennel való
kölcsönhatását a legapróbbtól a legnagyobbig kiértékeltek, de nem
tűnt teljesnek a kozmosz annak ellenére, hogy felismerték még a többi dimenzió és verzum téridővel való kapcsolatát is.
— Le kell
küzdenünk ezt az akadályt. Az egésznek hiányzik a fele. Hová tűnhetett, miért
nem látjuk? Beletekintettünk az időbe oda és vissza, de magának a tényleges
időnek csak az egyik irányba történő folyását tapasztaljuk. Üres terekben
gyorsabban, sűrűbbekben lassabban halad. A teljes ürességben nincs, a
végtelenül koncentrált térben pedig van, de megáll. Az idő csak ezen két véglet
között létezik. Nem fordul vissza a szakaszok végénél. Képtelenek vagyunk a
további megismerésre. Hát ennyi lenne? Összegyűjtöttük volna a rendelkezésünkre
álló összes információt, és arra a következtetésre jutunk, hogy ebben a
formában nincs előttünk más lehetőség azon kívül, mint amit már a kezdetektől
fogva tudtunk? — Ésszerűség már készenállt arra, hogy leváltsa testetlen és fizikailag
nagyrészt kötetlen létezését. A többiek is sorra meghozták a döntést, kivéve
Reményt. Ő még újra és újra nekifutott, de próbálkozásai hiábavalónak
bizonyultak.
Remény is meghozta a döntést, és immáron egyhangúan mind
egyetértettek abban, hogy új életet kezdenek. Az újjászületés folyamata azonban
nem indult be. Egó meggondolta magát, és új döntésével megtörte az egyetértést,
és mindenkit visszatartott a továbblépéstől.
— Még
csak a felét ismerjük — mondta Egó. — De én már látom a másik felét.
— Mutasd
— szólította fel Mérlegelés.
— A megfigyelés
vektorát más irányból kell beállítani. Haladjunk túl a megfigyelt pontokon. Nem
az idő menetét szem előtt tartva, hanem arra merőlegesen nezzünk azon keresztül-,
át rajta, majd onnan vissza. És akkor meglátjuk az időt visszafelé folyni. Csak
más megközelítés kellett, kilépni a megfigyelés azon formájából, amit az
események végbemenetele magával sodort.
— Az első
nézet szerinti fekete lyukak az új szemlélettel fehér lyukaknak tűnnek, azaz ami
az egyik megfigyelési irányból elnyelődés, az a másikból energiát kibocsátó
esemény. Innen a kezdet, onnan a vég, és ami onnan a vég, az innen a kezdet. Az
új perspektívából az idő itt visszafelé folyik. És az időben itt is ugyanúgy
van élet. De ennek az életnek a szemszögéből a visszafelé van előre. Ugyanabban
a valóságban egyszerre folyik az idő mindkét irányba, és mindkettőben van élet,
de egyik létezés sem tud a másikról. Párhuzamosan léteznek, kintről nézve
egyszerre, és nem hatva egymásra. Megtanuljuk más szemszögből megérteni azt,
amit már ismerni véltünk — mondta Hang.
— Így,
hogy ezt a felet is megismertük, továbbra is ott van az akadály, csak most a
másik oldalról — fejtegette Mérlegelés. — Egyik irányból sem vagyunk képesek
áthatolni az időn. Olyan pontot kellene találnunk, ahol egyszerre van és nincs
idő, ahol a határ elmosódik, előttünk megnyílik, mögöttünk bezárul.
— Nem
tudjuk, hogy ott mi történik velünk. Csapdába eshetünk, megszűnhetünk, vagy
mégtágabbra láthatunk — mondta Ésszerűség. — Megéri-e a kockázatot az
ismeretlen lehetőség utáni kutatás?
— Most
nekünk nem ez számít. Nem a biztos létezés tart minket mozgásban, hanem a
létezés lehetőségének felkutatása. Jelenleg semmilyen érzés nem hajt bennünket,
sem félelem, sem vágy, csak a tudás megszerzése a jobb döntés érdekében. Ez a
kód munkálkodik mindannyiunkban, ez a program vezetett el minket idáig. Ez kell
legyen a mi célunk. Annak, hogy „miért”,
nem most van jelentőssége, hanem azelőtt számíthatott, hogy ide kerültünk, vagy
az után fog, hogy megérkezünk az „Oda”, ahol még nem tudjuk, hogy mi vár ránk —
vázolta Mérlegelés.
— Ahogy
az ott élők a maguk belső valóságából, úgy mi sem vagyunk képesek egyszerre
mindkét oldalról-, csak egyetlen külső
nézetből megfigyelni azt, ahogy az idő visszafordul önmagába. Szimultán képtelenek
vagyunk mindkét folyamatot követni. Már pedig ahogy az idő, úgy a tér is
önmagába fordul vissza. Ami az egyik nézetéből az idő előrehaladása során az energia
kilökődésével indul, ezáltal gyarapítva a teret, aminek folyamán a későbbi
anyagösszesűrüsödés fázisa következik be, fekete lyukak keletkeznek, és falják
fel környezetüket, az ugyanannak az időnek, csak visszafelé, a negatívja. Inverz
szemlélettel a fekete lyuk, ami elnyel, visszatekintve a nézet irányának
fordított vektorával fehér lyuk, ami anyagot lök ki. A fekete lyuknál
koncentrálódik a tér, áthaladva rajta fehér lyuk van a túlsó felén, ami tágítja
a szférát. Folyamatos körforgás van jelen, és ezeken a rögzítési pontokon
keresztül egy zárt végtelen alakul ki.
Külön-külön tekintve mindkét téridő megszületik, illetve elmúlik, ezzel újra
helyet biztosítva egy következő verzum létrejöttének. De egyszerre tekintve
mindkét nézetre, az „Egész” örök, és az idő egy folyamat, ami kettévágott egy
végtelent, és egyszerre egyben tartva ezt a „mindenséget”, külön külön létrehoz
két véges világot — mélyedt bele Ésszerűség az ismeretekből eredő következtetés
levonásába. — Tehát valahogy meg kell oldanunk, hogy egyszerre vizsgáljuk az
inneni és az onnani időt és teret. Meg kell keresnünk egy olyan fehér, és
fekete lyukat, amelyek az idők felénél vannak és egymásból erednek. Mert ebben
az egyetlen pontban ugyanaz a fekete lyuk ugyankkor van, mint a fehér lyuk, ami
a fordított időben létezik. Amit önmaga elnyel, a másik irányban kibocsátja, és
amit kibocsát, ugyanakkor, az errülső oldal elnyel. Mindkét idő egyszerre van
jelen, és ebből a pontból az időben egyik sem tud elmozdulni. A pozitív és
negatív idő egyszerre van jelen, a tér egyszerre tágul és sűrűsödik. A
téridőnek ezt a súlypontját kell megtalálnunk, ami körül ez a kettős
félrendszer mozgásban van.
— Ezt nem
lehet egyénekként kivitelezni. Összehangolt csapatmunkára van szükség. Egyik
időirányból sem fog látszani semmi. De ha képesek vagyunk páran az egyik
irányból tekinteni, páran pedig a másikból, és a tudatunkat közössé tenni,
akkor a kétirányú megfigyelés létrejöhet, és megpillanthatjuk a „téridő
tömegközéppontot” — vetette fel Egó, hogy tudatukat összeolvasztva, azonban
egyénekként szuperálva, egyetlen közös lényként viselkedjenek, és fejlesszék
képességeiket és lehetőségeiket.
Immár
az akaratuk és tudatuk összekovácsolva, de még entitásbeli különbségeiket
megőrizve eltérő irányokból figyelték meg mindkét teljes téridő-folyamot. Az
idők felére koncentrálva felfedezték azt, ahol egyszerre voltak jelen a mindkét
idő múltjai, jövői és jelenei, ahol az anyag és energia egyszerre múlt el és
született meg. Végre sikerült megfigyelni a kaput, ami segíthetett az
entitásoknak a létezés újfajta típusainak megismerésében. Az idő önmaga által
képzett buborékában már nem gátolta őket az a határ, amit az egy irányba folyó
idő jelentett, azonban ebbe a zónába bekerülni újabb nehézséget jelentett.
Egyénileg lehetetlen volt az odajutás, mert a különböző irányú időkhöz így csak
egyfelől lehetett közelíteni. Egyként összeolvadva újfent képtelenség volt elérni
a célt, ugyancsak az idő felé való irányultság problémája állt fenn. Márpedig a
bejutáshoz mindkét időfolyamot egyszerre kellett érzékelni, ezt a kettősséget
viszont egyként kezelni.
Ahogy
egyszerre fókuszáltak több irányból, és elméjük közössé tételével egyként
figyelték a téridő feleit, ugyanúgy a belé való jutás is egyként kellett
történjen egyszerre mindkét irányból. A „tudatoknak” egyszerre kellett közös
lényként viselkedniük, és különálló entitásokként megmaradniuk. Hárman az előrehaladó
idő megfigyelési irányából, hárman pedig a visszafelé folyás nézete felől
közelítettek a kettős téridő centrumához. Mind a hatan egyszerre érzékelték a
pozitív és negatív időt, és a hozzá tartozó teret, egymást meggátolva abban,
hogy az egyéni nézet kifordítsa tudatukat, és átálljanak egy fordított vektorú
megfigyelésre, ami magában hordozta a veszélyét annak, hogy gondolat nélküli
tudatokként fognak lebegni a külünbüző kvantumállapotok, és buborékok között. Egyként
lépve be mindkét irányból a három-három entitás túloldali társaikat csupán a tudat
szintjén érezve, de azokat ezidáig tapasztalt valójukban nem látva kerültek át azon,
amin kersztülhaladni nem lehetett, mert nem létezett határ, de bekerülve a célzónába
kiterjesztésük összeállt egységének egyik és másik fele mindkét oldalról egyszerre
lévén jelen, új lénnyé formálódtak, újra érzékelve egymást, akárcsak azelőtt,
de immáron egybeolvadva, mely magasabb szinten volt képes észlelni a rész és
egész valóságokat.
Az
entitások csoportja újra többként létezett több helyen és dimenzióban
többtudatú, de egységes lényként, úgy mint azelőtt, ahogy egy komplexebb
paraméterű létezésből kivetítette magát egy kisebb kvantált keretrendszerbe, amelybe
„énmagát” csak felaprózva volt képes átültetni, és tudatának nagy részét hátrahagyni,
kitűzve maga elé egy célt, hogy megismerje a létezés korlátait, amely immáron
határtalanabbnak bizonyult, mint ahogyan arról eredetileg vélekedett.
*
Leszámítva egy-két
űrhajóst, és mégkevesebb mélytengeri búvárt, az emberiség zöme a talajszint
fölött pár tíz méterrel emeleteken, és a talajszint alatt pincében vagy alagsorban
él. A szárazföldi térnek csak eme keskeny életterét lakva be nem tagadhatjuk el
az „égi” létezés lehetőségét csak azért, mert az érzékszerveink bizonyos igen
szűk kereteken túl nem teszik lehetővé a megtapasztalást. Az elme viszont képes
a láthatón valamivel túlra tekinteni. A tudatunkat sem látjuk, sajátmagával
érzékeli önmagát, amihez az érzékek csatlakoznak. És hogy az eszenciánk meddig
terjed... Hát a láthatón bizonyára innen és túl, talán messzebbre azon, amit még
elfogadunk. Tagadni azt, amit nem tudunk, egyenlő önnön lénykiterjedésünk
ismeretlen részének megtagadásával. A rész megtagadása az egésznek az el nem
ismerését jelenti. A belső én létezhet tágabb keretek között is, mint a testet
behatároló korlátok. Az ismeretlent nem tagadni, hanem kutatni kell.
Egészség figyelő
VálaszTörlésTökjó!
VálaszTörlés